Saturday, October 25, 2014

Ednan Aslan on Islam and the Islamic State

Ednan Aslan
Archivbild: Religionspädagoge Ednan Aslan
Bild: Stanislav Jenis

Ednan Aslan is a Turkish-Austrian expert on Islam and also a teacher of religion who has some interesting words to say about the Islamic State's legitimacy on Islamic grounds in an interview by Köksal Baltaci for Die Presse:
Köksal Baltaci, "Religion Teacher Ednan Aslan: 'Muslims Need Peace Concepts'" (The Press, September 26, 2014)

(Köksal Baltaci, "Religionspädagoge Ednan Aslan: 'Muslime benötigen Friedenskonzepte'" (Die Presse, September 26, 2014))

Baltaci: How do you define "Islamic State"?

(Wie definieren Sie "islamischer Staat"?)

Aslan: A state under Islamic law, as IS-Chief al-Baghdadi would like it.

(Ein Staat nach islamischem Recht, wie ihn IS-Chef al-Bagdadi gern hätte.)

Baltaci: Including Sharia, Caliphate, Holy War, stoning, and so on.?

(Inklusive Scharia, Kalifat, des Heiligen Krieges, Steinigung etc.?)

Aslan: Yes.

(Ja.)

Baltaci: If the faith community consists of organizations that seek such a state, it cannot so easily find critical words. It would have to distance itself from itself.

(Wenn die Glaubensgemeinschaft aus Organisationen besteht, die einen solchen Staat anstreben, kann sie ja schlecht kritische Worte finden. Sie müsste sich von sich selbst distanzieren.)

Aslan: There is some truth in that. Neither from the associations nor from the faith community have I seen an opinion that distances itself from political Islam or an Islamic state according to classical theological standards. If one cannot detach oneself from the illusion of a highly idealized Islamic state, one must always reckon with the violent attempts to establish such a state. The faith community believes that Sharia is not possible in Austria because Muslims are in a minority. Let this statement melt on your tongue (i.e., digest this well). It implies, namely, that Muslims in Austria cannot live by their own laws, though they would certainly like to do so.

(Da ist etwas Wahres dran. Weder von den Verbänden noch von der Glaubensgemeinschaft habe ich eine Stellungnahme gesehen, die sich vom politischen Islam bzw. von einem islamischen Staat nach klassischen theologischen Normen distanziert. Wenn man sich von der Illusion eines hoch idealisierten islamischen Staates nicht ablösen kann, muss man immer mit den gewalttätigen Versuchen zur Etablierung eines solchen Staates rechnen. Die Glaubensgemeinschaft vertritt die Meinung, dass in Österreich die Scharia nicht möglich ist, weil die Muslime hier in der Minderheit sind. Diese Aussage muss man sich auf der Zunge zergehen lassen. Sie impliziert nämlich, dass die Muslime in Österreich nicht nach ihren eigenen Gesetzen leben können, das aber gern tun würden.)

Baltaci: Do you consider that the terror group IS legitimately bases its activities on the Koran?

(Halten Sie es für legitim, dass sich die Terrorgruppe IS bei ihren Aktivitäten auf den Koran beruft?)

Aslan: Theologically, it is 100 percent legitimate. Everything that the IS does and calls for is theologically sound and occurs in all basic works of Islam. A Caliph does have a war contract, no peace order. He has to spread Islam through violence and should should wage war at least once a year.

(Theologisch betrachtet ist es zu 100 Prozent legitim. Alles, was der IS macht und fordert, ist theologisch richtig und kommt in allen Grundwerken des Islam vor. Ein Kalif hat nun einmal einen Kriegsauftrag, keinen Friedensauftrag. Er muss den Islam auch mit Gewalt verbreiten und sollte dazu mindestens einmal im Jahr Krieg führen.)
Those who know German can read the entire article here. What I find fascinating is that criticisms earlier labeled "Islamophobic" or "Orientalist" now constitute real questions deserving honest answers . . .

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